معاویه در نیمه رجب سال 60 از دنیا می رود، پیکی از طرف یزید وارد مدینه می شود، نامه ای برای فرماندار مدینه (ولید) آورده که از او می خواهد از چند نفر برای خلافت یزید بیعت بگیرد، یکی از آنها فرزند رسولخدا سید جوانان بهشت حسین بن علی (ع) می باشد.
سه روز مانده به آخر رجب، ولید از امام طلب بیعت می کند، امام بیعت نمی کنند و می فرمایند دیگر باید فاتحه اسلام را خواند و روز بعد مدینه را به قصد مکه ترک می نمایند.
رسول خدا فرموده بود: «قاتل حسین(ع) در تابوتى از آتش بوده و نصف عذاب اهل دنیا را مىچشد، به طوری که دست و پایش را به زنجیرهاى آهنین بسته او را با سر میان آتش مىافکنند».
گفتاری تازه از آیت الله جوادی آملی - ویژه شهادت امام سجاد(ع)
...جریان سیّدالشهداء نه تنها در قبر بینظیر بود، در حال جان دادن هم بینظیر بود. در حال جان دادن هم که شنیدهاید؛ چون آنجا هم مستحب است، یا جزء آداب احتضار است که اگر کسی مُحتضر است، در حال جان دادن است؛ کسی دست به سینهاش نگذارد. این محتضر است، بالأخره در کشاکش مرگ است؛ گفتند: دست به سینهاش نگذارید، بگذارید آسان جان بدهد. خانوادههای شاهد، بدانند فرزندانشان برای یک همچنین امامی رفتند؛ با او محشورند!
بنای حرم حضرت اباالفضلالعباس(ع) از همان ابتدا بر روی این سرداب و آب بنا شده و این امر تأثیری بر روی استحکام حرم حضرت نداشته است؛ بسیاری از کموکیف این امر روشن نیست که این موضوع چیزی جز معجزه نمیتواند باشد.
در شمالی ترین نقطه کشور ژاپن در استان Nagano جاییکه در کوهستانهای آن منطقه 4 ماه از سال پوشیده از برف میباشد و دمای هوا بین -5 تا -15 درجه متغیر میباشد بهترین و گرمترین جاییکه این دسته از میمونها که با نام "میمون برفی" معروف هستند خواهند یافت، حوضچه های آب گرمی است که در آن قسمت از کوهستان یافت میباشد. در این فصل از سال این میمونها بیشتر وقت خود را در این حوضچه های آب گرم صرف میکنند.
در دهستان خورميز، بخش مركزي و شهرستان مهريزدر استان يزد واقع شده است. سريزد در حدود فاصله 2 كيلومتري از جاده يزد – كرمان واقع شده است و محور ورودي آن در جنوب يزد و در فاصله تقريبي 30 كيلومتري از شهر يزد است و از اين نظر كه در مسير و محور ارتباطي شمال – جنوب ايران قرار دارد مي تواند داراي نقطه قوتي از لحاظ موقعيت جغرافيايي و ارتباطي باشد. روستاي سريزد از مركز استان يزد حدود 28 كيلومتر و از مركز شهرستان مهريز حدود 6 كيلومتر فاصله دارد.
در اطراف و پیرامون مسیر ارتباطی اصلی روستا باغات و مزارع فراوانی قرار گرفته است که چشم انداز و منظره بسیار دلپذیری را برای افراد عبورکننده فراهم می آورد. همچنین وجود نهرهای قنوات روگذر در طول این مسیر بر سرسبزی و خرمی آن بی تاثیر نبوده است آثار و مجموعه های تاریخی ارزشمندی به عنوان گره ( میدان ) و نشانه در طول مسیر خودنمایی می کنند. مجموعه های تاریخی ارگ سريزد، چاپارخانه، دروازه شهر فرافر، پای نخل ، پای برج، آب انبارها و پاكنه، با عناصر و فضاهایی مختلف معماری تنها گوشه ای از قابلیت های تاریخی و بصری مسیر فوق محسوب می شود. همچنین بخش انتهایی این محور و بافت کالبدی روستا به مجموعه کاروانی و مسجد جامع ختم می شود که علاوه بر جنبه بصری و سیمای محیطی ابنیه تاریخی موجود ، چشم انداز بسیار باشکوهی از کویر و بیابان های پیرامون در این نقطه جلوه گر می شود.
نيز پس از بازسازي و تعمير قسمتهاي تخريب شده آن، نقش خود را به عنوان يك مكان مذهبي و محل برگزاري نماز جماعت حفظ خواهد كرد. در واقع مسجد پاي برج از عناصر شاخص عملكردي در سريزد به شمار ميرود كه حفظ آن امري ضروري و واجب است. اين مسجد به همراه آب انبار مجاور آن يك مجموعه كاركردي بسيار قوي در سريزد به شمار ميروند.
علاوه بر فضاي كالبدي خود، معاني بسياري را در دل خود نهفته دارد. اين بنا محل نمود بسياري از آيينهاي ويژه سريزديها است و مراسمهاي ويژه ماه محرم در آن برقرار ميشود. در اين محل است كه بسياري از آداب و رسوم ويژه مردم عينيت مييابد. لذا بعد از بازسازي، اين نقش بايد حفظ و تقويت شود. مراسمي كه در اين حسينيه انجام ميپذيرد داراي بازديدكنندگان بسياري خواهد بود لذا توجه و تقويت آن بسيار ضروري است.
كه در واقع به عنوان دروازه ورودي به شهر يزدقديم (فرافر ) مطرح بوده از اهميت خاصي برخوردار است ولذا پس از بازسازي نيز نقش خود را در غالب يك نماد هويتي حفظ خواهد كرد . شهر مدفون
كاروانسراي كهنه با توجه به وجود فضاي وسيع غير سرپوشيده ميان رباط و همچنين وجود طاقنماها و اتاقهاي حجره مانند در كنارههاي بنا، در كاربري جديد ايجاد يك بازار سنتي كه به خصوص به فروش آثار و صنايع دستي ساخت اهالي محل اختصاص داشته باشد، جالب توجه به نظر خواهد رسيد. قدمت این بنا مربوط به دوران پادشاهی صفویان می باشد ونیز این بنا در سال 1387 هجری شمسی با شماره 25356 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این کاروانسرا تماماً از خشت و گل منطقه بر روی تپه های بادی احداث گردیده است که مورد استفاده آن نیز محل استراحت قافله ها و محلی برای باراندازی چهارپایان می باشد
به عنوان مهمترين بنا از ابنیه تاريخي در سريزد و به عنوان يك اثر داراي قدمت هزاران ساله واجد ارزشهاي تاريخي و كالبدي بسياري است. قدمت این بنا مربوط به دوران پادشاهی ساسانیان می باشد و این بنا در سال 1354 هجری شمسی با شماره 1084 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.
بیشترین استفاده از این قلعه برای سکونت کشاورزان و ذخیره سازی غلات و موادغذایی بوده و داخل حجره های آن انواع و اقسام خمره های گلی موجود است . در ساخت و ساز معماری داخلی قلعه از آجر و گچ و برای فونداسیون آن از
دیوارچینه ای استفاده شده است. این قلعه با دو دیوار اصلی متحدالمرکز و تودرتو، برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر و نصب در اصلی که بصورت متحرک از بالا به پایین بسته می شود در سه طبقه ساخته شده است. همچنین پیرامون قلعه خندقی حفر گردیده که در گذشته با تله گذاشتن بوسیله پوشش کاه بر روی آب موجود در خندق ، نفوذ دشمن را به داخل قلعه غیر ممکن می ساخته است. مهمترین عملکردی كه به اين بنا ميتوان اختصاص داد" نماد" مجموعه ارگ سريزد است. بازديد از درون اين بنا و آشنايي با معماري كه در ساخت آن به كار ر فته به خودي خود ارزشهاي تاريخي نهفته در آن را نمايان خواهد ساخت.
چاپارخانه سریزد
از قديم الايام مكاني بوده است كه براي نگهداري اسبها و حيوانات تندرو اختصاص داده ميشده تا پيكهاي حامل نامه در اين مكانها اسبهاي خود را عوض نموده و با سرعت بيشتري نامهها و همچنين اخبار مهم حكومتي را منتقل سازند.
كه قدمت آن مربوط به دوران پادشاهی صفویان می باشد ونیز این بنا در سال 1380 هجری شمسی با شماره 3850 در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است. این بنا ساختمانی است آجری با سردری شاه نشین در قسمت فوقانی ورودی که شامل 5 صفه در چهار طرف حیاط کاروانسرا می باشد..همچنین در ضلع ورودی بنا در نمای بیرونی نیز 7 صفه دیده می شود.
این بنا در گذشته به عنوان محلی برای استراحت کاروانیان و تجار در نظر گرفته می شده که شامل دو قسمت برای اقامت مسافرین در فصل تابستان و زمستان می باشد.در حال حاضر اين بنا با انجام هزينه اي بالغ بر دو ميلياردو چهار صد ميليون ريال تبديل به محيط اقامتي پذيرايي گرديده است .
در پانزده کیلومتری جنوب شرقی یزد، بربلندای کوهی رسوبی و کم ارتفاع به نام کوه دخمه، دو عمارت سنگی مدور برج مانند با فضای میان تهی قرار دارد که به دخمه یا دادگاه زرتشتیان مشهور است. در دامنه ضلع شمالی این کوه، تعدادی عمارت خشت و گلی، آجری، سنگی و یا ترکیبی از هر سه، مجهز به امکانات رفاهی زمان خود- معروف به خیله- دیده می شود. قدیمی ترین آثار این محوطه، خیله ها و دخمه های ضلع غربی است که به دوران صفویه تعلق دارند. دخمه محلی است که زرتشتیان از دیر باز تا حدود چهل سال پیش، اموات خود را طبق اصول، فرهنگ و آداب و سنن مذهبی خود و طی انجام مراسم ویژه در آن می نهادند تا طعمه کرکس های کوه های اطراف شوند. وسط فضای میان تهی دخمه چاهی وجود دارد که به "استودان" معروف است و استخوان های به جای مانده از اجساد را داخل آن می ریختند. پس از مدتی و طی مراسمی خاص، محوطه داخل دخمه جارو و ضد عفونی می شد و بار دیگر دخمه مذکور مورد استفاده قرار می گرفت. در حقیقت محوطه داخلی دخمه ها مانند گورستانی بود که چندین بار از آن استفاده می شد. از دیگر دخمه های این استان می توان به دخمه چم (روستای چم، شهرستان تفت)، دخمه فیروزآباد (شهرستان یزد) و دخمه اردکان اشاره کرد.
:: موضوعات مرتبط:
عكس هاي جذاب ,
,
:: بازدید از این مطلب : 383